Jak założyć Sklep Internetowy?

Jak założyć sklep internetowy nad którym możesz w pełni panować od początku do końca? Sklep internetowy, który możesz skalować i modelować pod kątem zmieniających się warunków w jakich działa Twój biznes. Czy to trudne zadanie? Sprawdźmy!

Sklep Internetowy, to nic innego jak strona z funkcjonalnościami pozwalającymi na sprzedaż produktów lub usług o różnym charakterze – od produktów fizycznych po wirtualne (np. usługi) i cyfrowe (pliki do pobrania…).

Sklep internetowy, jaki mam nadzieję wkrótce uruchomisz, może być witryną z jednym produktem, kilkoma lub dowolną ich ilością. Czyli jaką? To o czym będę pisał pozwoli Ci samodzielnie uruchomić sklep internetowy oferujący asortyment liczony nawet w tysiącach produktów i więcej.

Sprzedaż online może być kluczowym elementem Twojej strategii biznesowej, uzupełnieniem istniejącej oferty, albo sposobem na finansowanie lub dofinansowanie bloga i innych Twoich poczynań.  Ale wiesz co jest w tym najważniejsze? To, że to Ty decydujesz o wszystkim! Oczywiście pod warunkiem, że wykorzystasz właściwe narzędzia oraz posiądziesz odpowiednią wiedzę i umiejętności.

Pomysłów na założenie sklepu internetowego jak z pewnością się domyślasz może być sporo. Przyjrzyjmy się najważniejszym, praktycznym zagadnieniom odpowiadającym na główne pytanie tego artykułu: Jak Założyć Sklep Internetowy?

Nie próbuj tylko działaj!

W tym tekście okraszonym materiałami multimedialnymi dowiesz się najważniejszych rzeczy na temat tego jak założyć sklep internetowy, ale dotkniemy też innych, niezwykle istotnych aspektów związanych z jego “być albo nie być“.

Warto zdać sobie sprawę z tego, że samo uruchomienie sklepu, co jak zaraz się przekonasz, jest bardzo proste, ale UWAGA: to raptem początek drogi!

Aby skutecznie prowadzić sprzedaż w Internecie, musisz dobrze poznać narzędzia z których będziesz korzystać. Nie ważne czy jest to sklep w modelu SaaS (udostępniony Ci jako usługa, np. Selesto) lub działający w oparciu o takie lub inne oprogramowanie, np. Open Source (WordPress + WooCommerce, Prestashop, Magento…). Ta zasada obowiązuje w każdym przypadku!

Gdy stawiasz na samodzielność i oszczędność, bezwzględnie zainwestuj swój czas w jak najlepsze poznanie możliwości systemu. I może napiszę coś czego nie powinienem, ale prawda jest taka, że jeśli nie zaangażujesz się w swój pomysł w 100%, jeśli oprogramowanie, z którym pracujesz nie stanie się dla Ciebie jak dobry przyjaciel, którego znasz od lat i doskonale czujesz jego mocne i słabe strony, nie licz na cuda. Jeśli zabraknie Ci wytrwałości żeby tę przyjaźń zbudować, Twój projekt nie przetrwa jednego roku, a jeśli mu się nawet uda i będzie sprzedawał, to nie koniecznie tyle ile mógłby. Być może będzie to sprzedaż okazjonalna, która prędzej czy poźniej zacznie być frustrująco mała i tak czy siak doprowadzi do agonii projektu.

Przeczytaj powyższy akapit trzy razy i odpowiedz sobie na pytanie czy jesteś gotów na takie wyzwanie! Czy masz czas i chęci? Czy faktycznie zależy Ci na tym, aby odnieść sukces samodzielnie uruchamiając i prowadząc sklep w Internecie?

Sklepu internetowego nie uruchamia się na próbę

Albo wchodzisz w projekt na maksa i działasz skutecznie, albo odpuść, bo stracisz czas i pieniądze. Założenie sklepu na próbę niezwykle rzadko przynosi pozytywne efekty (są rzadkie wyjątki), a jego właściciel często po krótkim czasie stwierdza, że sklep się nie sprawdził. Bzdura! To nie sklep się nie sprawdził, tylko on! To naprawdę marnotrawstwo czasu i pieniędzy. Konkurencja w branży eCommerce jest tak duża, że działania na pół gwizdka w miażdżącej większości zawsze kończą się rozczarowaniem i złożeniem broni. Po co powielać ten oklepany scenariusz? Nie rób tego.

Nie oczekuj też, że zakładając sklep internetowy, w ciągu miesiąca zaczniesz godnie zarabiać, a za pół roku pojedziesz na słoneczną plażę pięknej egzotycznej wyspy. Życzę Ci tego z całego serca, ale to tak nie działa. Owszem w historii takie strzały w punkt się zdarzały, ale niestety jest to coraz rzadsze zjawisko.

Trochę postraszyłem? No cóż. Nie chcę żebyś kiedyś powiedział, że Krzysiek z KW obiecywał złote góry choć w rzeczywistości ich nie widać. Chcę, żebyś od początku zdawał/zdawała sobie sprawę z tego, że własny sklep internetowy, to wymagający i angażujący projekt, do którego trzeba podejść świadomie, sumiennie i odpowiedzialnie z odpowiednim zapleczem wiedzy i umiejętności lub wyłożyć kasę na stół i zatrudnić specjalistę lub zespół specjalistów.

Napiszę coś jeszcze. Gdy dobrze zrozumiesz to co chcę Ci przekazać, a w ślad za tym zaczniesz działać, wykorzystując w praktyce zdobytą tu wiedzę, Twoje szanse na sukces znacząco wzrosną! Zanim to jednak nastąpi czeka Cię morze wyzwań i tor pełen zakrętów do pokonania. Tu jednak dobra wiadomość. Chętnie pomogę Ci dotrzeć bezpiecznie na miejsce podróży. Może to będzie właśnie ta egzotyczna wyspa :)

Wideo: Jak założyć własny sklep internetowy w kilka minut

Poniżej film, na których prezentuję prosty sposób na bardzo szybkie wystartowanie ze sklepem. Sklepem, który dalej możesz modelować wedle własnych potrzeb praktycznie w dowolny sposób. To co jest tu kluczowe i o czym już pisałem: Nie musisz być informatykiem! Zapraszam do obejrzenia, a więcej informacji na temat zakładania sklepu znajdziesz w dalszej części artykułu pod filmem.

Do uruchomienia ekonomicznego sklepu potrzebujesz

Są trzy filary niezbędne do tego aby wystartować z własna platformą e-commerce, oto one:

  1. Miejsce na serwerze i domena – czyli hosting i łatwy do zapamiętania adres naszej strony. Uwaga, to dwie niezależne usługi, które połączone umożliwiają dostęp do strony poprzez adres który jesteśmy w stanie zapamiętać. Bez domeny do strony leżakującej na hostingu moglibyśmy się dostać używając adresu IP pod warunkiem, że dysponujemy własnym adresem IP dla tej strony czy sklepu.
  2. Elastycznego systemu CMS – oprogramowanie dla sklepu można napisać samodzielnie, można to zadanie zlecić na zewnątrz lub wykorzystać dostępne na rynku systemy CMS zarówno komercyjne jak i te na otwartej licencji za którą nie musisz płacić. Przykładem oprogramowania dla sklepu na otwartej licencji jest WordPress wzbogacony o wtyczkę WooCommerce
  3. Trzecim filarem jest znajomość sklepu i jego narzędzi. Nawet jeśli prowadzenie i zarządzanie sklepem wydelegujesz na zewnątrz powinieneś wiedzieć jak to wszystko działa żeby nie zostać oszukanym przez nieuczciwego freelancera lub agencję, która może zechcieć wykorzystać Twoją niewiedzę.

Czy prowadzenie sklepu internetowego jest łatwe?

Wspomniałem, że uruchomienie sklepu internetowego nie jest niczym specjalnie skomplikowanym. Dalej to podtrzymuję :) Do tematu można podejść na wiele różnych sposobów, a wszystko uzależnione jest od tego czego tak naprawdę oczekujemy, czego potrzebujemy, na ile poważnie traktujemy swój pomysł i całe przedsięwzięcie. W końcu jakim budżetem dysponujemy. Każdy odpowie sobie na te pytania trochę inaczej. Pozostaje jednak pytanie co dalej?

O ile start wydaje się być bardzo prosty, o tyle późniejsze działania związane z prowadzeniem sklepu, jego rozbudową, modelowaniem strategii marketingowej, to większe wyzwania i nie koniecznie są to proste tematy. Jeśli jednak nie zabraknie Ci determinacji, to wszystkiego możesz się nauczyć, dzięki czemu będziesz w stanie przeskoczyć przez wszystkie trudności jakie napotkasz na swojej drodze.

Rejestracja firmy. Czy muszę mieć działalność?

Jednym z udogodnień, które w kwietniu 2018 roku weszło w życie jako element tzw. Konstytucji Biznesu jest możliwość prowadzenia sprzedaży nieewidencjonowanej / nierejestrowanej o ile przychód z takiej sprzedaży nie przekracza 50% minimalnej krajowej w miesiącu. To świetne warunki do tego by zacząć przygodę z eCommerce i ułatwienie dla wielu początkujących przedsiębiorców. Co istotne to fakt, że jeśli pracujesz gdzieś na etacie, to wynagrodzenie, które otrzymujesz nie jest wliczane do tego przychodu. Nie ma więc obawy,  że z powodu zarobków w miejscu pracy przekroczysz miesięczny limit.

Pomimo, że jesteś zwolniony ze składek ZUS ta forma działalności nie zwalnia Cię z konieczności odprowadzania podatków od uzyskanego przychodu. W tym wypadku rozliczasz się z Urzędem Skarbowym rocznie wpisując w formularzu PIT w rubryce “9. działalność nierejestrowana” jego wartość.  Podatek od przychodu wyniesie 17% lub 32% w zależności od Twoich ogólnych przychodów. Dobrze jest więc co miesiąc odkładać podatek na boku, żeby potem jednorazowe jego opłacenie nie było bolesne dla domowego budżetu.

Są jednak także pewne obostrzenia. Nie możesz prowadzić działalności nieewidencjonowanej, a więc w tym wypadku swojego sklepu internetowego bez rejestracji firmy w sytuacji gdy:

  • W ciągu ostatnich 5 lat prowadziłeś zarejestrowaną działalność gospodarczą lub byłeś wspólnikiem w spółce cywilnej.
  • Planowana działalność wymaga licencji, koncesji czy pozwoleń
  • Chcesz prowadzić działalność razem ze wspólnikiem
  • I jak już wspomniałem w ciągu każdego miesiąca działalności Twój przychód nie może przekraczać 50% minimalnej krajowej. Jeśli choć w jednym miesiącu przekroczysz kwotę 1800 zł brutto (bazuje na minimalnej krajowej z lipca 2023) będziesz musiał zarejestrować działalność gospodarczą.

Cel przede wszystkim

Nie będę się w tym momencie koncentrował na celach marketingowych, choć te są nieodłącznym elementem każdego przedsięwzięcia biznesowego, także internetowego.

Jeśli zakładamy, że sklep będzie oferował dosłownie kilka produktów i nie nastawiamy się na wielką sprzedaż, czyli nasz sklep internetowy traktujemy raczej jako dodatkowy kanał dochodu, wówczas najrozsądniej będzie wybrać rozwiązanie, które nie wygeneruje dużych kosztów wejścia. Zresztą jak się za chwilę przekonasz nawet w innych przypadkach nie zawsze wydawanie dużych pieniędzy jest uzasadnione i konieczne.

Oczywiście jeśli masz większy budżet zawsze możesz zainwestować kilkanaście, kilkadziesiąt, czy nawet set tysięcy złotych w coś, co potem da Ci świetne perspektywy rozwoju, aczkolwiek z tą perspektywą jest bardzo różnie i znam przypadki wyłożenia sporych pieniędzy na sklepy, które nie przetrwały roku. Nie jest prawdą, że tylko duża kasa gwarantuje powodzenie. Możesz na starcie wydać miliony i zwinąć się po roku, możesz na starcie wydać 5 tysięcy i działać przez lata.

Koszty startowe

W naszym przykładzie wyjdę z założenia, że nie mamy specjalnie dużego budżetu, czyli nie stać nas na zlecenie wykonania dobrze zaplanowanego i opracowanego sklepu przez profesjonalistów, co wieże się z kosztami na poziomie średnio 15-30 tysięcy złotych netto. Czy to oznacza, że nie możemy uruchomić sklepu internetowego? A no możemy. 

Sklep internetowy możesz mieć za kilkaset złotych czy kilkaset tysięcy… tak naprawdę nie ma górnej granicy. Spektrum cenowe jest olbrzymie, ale głównym determinantem są Twoje wymagania i oczekiwania jak i sama specyfika produktów jakie będziesz sprzedawać. Tak jak wspomniałem nie analizujemy tu przypadków wysokobudżetowych, a szukamy sposobu na to, aby założyć sklep możliwie niewielkim nakładem finansowym. Nie da się jednak całkowicie uciec od kosztów, chyba że celujesz w amatorkę i należysz do osób, które zakładają sklep na próbę, a dalej się zobaczy. Zakładam, że tak nie jest.

Na pewno niezbędnym minimum inwestycyjnym jest:

  • miejsce na serwerze (hosting),
  • adres sklepu czyli domena,
  • certyfikat SSL – podnoszący bezpieczeństwo sklepu
  • oraz klucz, czyli oprogramowanie sklepu internetowego

Ostatni punkt potraktujemy jako własną inwestycję głównie w postaci czasu potrzebnego na naukę i pracę nad sklepem dostępnym na bezpłatnej licencji (taki wybierzemy). W ten sposób już na starcie zaoszczędzisz konkretny pieniądz.

Podstawowy hosting pod sklep na początek będziesz mieć w przedziale około 200-300 zł netto w skali roku (pierwszy okres abonamentowy prawdopodobnie taniej). Jeśli sklep będzie się rozwijał z pewnością będzie konieczna przesiadka na coś większego, ale na starcie, to minimum powinno wystarczyć. Chyba, że planujesz sklep w modelu dropshippingu z tysiącami produktów importowanymi i synchronizowanymi z bazami hurtowni, który ma szansę szybko zacząć generować znaczny ruch i tym samym znaczne obciążenia. W takiej sytuacji warto od razu rozejrzeć się za czymś mocniejszym najlepiej w chmurze dla większego bezpieczeństwa. Rozwiązaniem w takich sytuacjach jest nasz plan VDSWP konfigurowany indywidualnie pod potrzeby danego projektu i skalowalny na wypadek większych obciążeń.

Domenę czyli adres sklepu możesz mieć za kilkadziesiąt złotych w skali roku. Nie jest to więc także duży wydatek.

Do tego potrzebujesz certyfikatu SSL, który zabezpieczy transmisję danych pomiędzy przeglądarką Klienta, a sklepem. Niestety temat bezpieczeństwa przez część właścicieli sklepów jest ignorowany. Zdarza mi się trafiać na sklepy bez certyfikatu SSL, co w 2023 roku jest nie do pomyślenia. Nie popełniaj tego błędu. Osobiście nie wyobrażam sobie dokonania zakupu w miejscu, które nie zapewnia mi jako Klientowi należytej ochrony. W mojej ocenie brak certyfikatu, to objaw niekompetencji i ignorancji, co może negatywnie wpływać na postrzeganie Twojego biznesu i skutecznie obniżać konwersję, a przecież chodzi o coś zupełnie innego.

Certyfikat możesz kupić u swojego operatora usług hostingowych lub w innych miejscach zazwyczaj w cenie zaczynającej się od kilkudziesięciu złotych w skali roku. W podstawowej wersji jest on coraz częściej bezpłatnym dodatkiem do konta hostingowego.

Podsumowując wariant rozsądnego minimum: miejsce na serwerze 300 zł (pierwszy rok może być tańszy), rejestracja domeny z aktywacją hostingu na rok zazwyczaj jest za free, a potem odnowienia średnio na poziomie 100 zł netto rocznie, certyfikat SSL przy założeniu że operator hostingu udostępnia wersję bezpłatną to 0 zł. Łącznie inwestycja w naszym przykładzie na pierwszy rok, to około 150-200 zł. Jeśli możesz przeznaczyć większy budżet rozważ wydajniejsze koto hostingowe, ponieważ sklep jest bardziej zasobożerny niż klasyczna strona internetowa.

Koszt oprogramowania sklepu internetowego

Rekomenduję rozwiązanie w postaci WordPress’a i rozszerzenia Woocommerce i tak na dobrą sprawę moglibyśmy na tym poprzestać, bo jest to środowisko w zupełności wystarczające do tego aby zacząć sprzedaż w Internecie i nie wymaga dużych nakładów finansowych.

Jeśli nie wiesz do końca czym jest WordPress przeczytaj artykuł: Co to jest WordPress. Ale oczywiście, nie jest to jedyna droga, którą możesz podążyć. Masz bowiem do dyspozycji wiele innych rozwiązań Open Source takich jak Prestashop, Magento, itd., gdzie za licencję nie zapłacisz nic podobnie jak w przypadku WordPressa z WooCommerce.

Inne koszty

Skoro decydujemy się na oprogramowanie OpenSource, to kosztów brak. Zwracam jednak uwagę na to, że w większości przypadków, tego typu rozwiązania wymagają umiejętnego wdrożenia i dostosowania sklepu do konkretnych potrzeb oraz specyfiki danego biznesu. Jeśli nie poradzisz sobie z tym zadaniem sam, będziesz zmuszony znaleźć kogoś, kto zrobi to za Ciebie i zrobi to dobrze (nie bierz byle kogo). Jeśli to ktoś znajomy, to pewnie można się dogadać, ale jeśli nie masz nikogo takiego, wówczas trzeba zlecić zadanie agencji lub freelancerowi i zapłacić za usługę. To jednak może się okazać wydatkiem nie do udźwignięcia (patrz wyżej)

Sensownie zaprojektowane i wdrożone sklepy, także to bazujące na oprogramowaniu OpenSource, to koszty zaczynające się od około 3000 zł netto w górę. Oczywiście znajdziesz firmy i freelancerów, którzy za sklep wezmą 1000 zł czy o zgrozo nawet mniej, ale uwierz mi, widziałem wiele takich wdrożeń i prawda jest taka, że większość z nich wyrzuciłbym od razu do kosza. Tak niskie ceny oferują ludzie z niewielkim doświadczeniem. Jesteś dla nich królikiem doświadczalnym na którym się uczą i niestety także popełniają błędy.

Niektóre realizacje mikrobudżetowe pozwoliły mi szczerze wątpić w to czy wykonawca faktycznie wie jak stworzyć sklep internetowy, który przyniesie w perspektywie korzyści inwestorowi. Widziałem takich setki zwłaszcza podczas konsultacji jakie prowadzę. Dlatego jeśli nie masz na uruchomienie sklepu internetowego przynajmniej 3 tysięcy złotych netto zainwestuj swój czas w naukę i jestem pewien, że sam stworzysz sklep lepiej niż osoba która weźmie od Ciebie powiedzmy 1500 czy 2000 zł nie mówiąc o niższych kwotach.

Teraz Cię zaskoczę. Jeśli masz na sklep owe minimum 3000 zł i nic więcej, też nie przeznaczaj ich na zewnętrzną realizację! Dlaczego? Uruchomienie sklepu to jedno, a pozyskanie ruchu i sprzedaż to drugie. Jeśli cały swój budżet wykorzystasz na opłacenie freelancera, nie będziesz miał środków na marketing, a to w prostej linii droga do położenia projektu. Co z tego, że sklep będzie w sieci jeśli tylko Ty, Twoi znajomi i rodzina bedą go oglądali? :)

Przy budżecie posiadanym budżecie 3000-5000 zł, sklep zbuduj samodzielnie minimalizując koszty, a wszystko co zostanie zainwestuj w kampanie np. na Facebooku, Tik Toku czy Google Ads – w zależności od preferencji i skuteczności danego kanału. Zdecydowanie więcej korzyści będziesz miał jeśli zdecydujesz się zrobić sklep internetowy samodzielnie

Zrób to sam

Myślisz, że zwariowałem namawiając Cię do samodzielnej budowy sklepu internetowego? Wielu moich Klientów, Kursantów i Czytelników właśnie w ten sposób założyło sklep internetowy i z powodzeniem go prowadzi, a blisko mniej więcej 90% z nich nigdy wcześniej nie miało styczności z tworzeniem stron www, nawet tych najprostszych.

Ty również potrafisz to zrobić, jeśli tylko zechcesz poświęcić swój czas na naukę i zdobycie nowych umiejętności. W dalszej części artykułu pokażę Ci krok po kroku jak odpalić sklep internetowy w domowym zaciszu. Możesz powtórzyć te czynności, by po krótkiej chwili stać się dumnym właścicielem platformy e-commerce. Brzmi dumnie :)

Bardzo dużo materiałów edukacyjnych znajdziesz w sieci. Możesz korzystać także z moich wskazówek tu na KW lub na kanale YouTube jak również na kursach, spotkaniach w ramach cyklu WordPress Saloon, i indywidualnych lekcjach online. Bez względu na to z jakiego źródła zaczniesz czerpać wiedzę, prędzej czy poźniej będziesz w stanie poradzić sobie z tym zadaniem. Korzystając z moich kursów swój cel osiągniesz zdecydowanie wcześniej :) Jeśli okaże się, że to wszystko Cię przerasta lub nie masz czasu, wtedy poszukaj wsparcia na zewnątrz.

Zaletą takiej ścieżki jest to, że sklep jest faktycznie Twój, znasz każdy jego zakamarek, potrafisz robić w nim przemeblowanie i dostosowywać go do potrzeb własnych i co niezwykle istotne do potrzeb Klienta, które nieustannie ewoluują.

Możesz planować i wdrażać skuteczne kampanie marketingowe, lejki zakupowe i inne strategie, bo masz nad sklepem 100% kontroli i masz chęć/zapał do tego aby się go uczyć. Najgorsze co może Ci się przytrafić, to wydanie kilku tysięcy złotych na sklep, w którym jedyne co będziesz w stanie robić, to dodawać produkty i realizować zamówienia. Możesz powiedzieć. Jak to? Przecież sklep internetowy takie ma zadanie. Owszem, ale dziś to zdecydowanie za mało żeby powalczyć z ciągle rosnącą i coraz lepiej działającą konkurencją, to za mało aby skutecznie walczyć o uwagę Klienta i jego pieniądze.

Produkty w sklepie internetowym

Możesz sprzedawać praktycznie co zechcesz. Od produktów fizycznych po dostęp do treści, usług, plików, itp… Bez problemu wystawisz produkty z różnymi wariantami jak rozmiar, kolor czy cokolwiek innego czego wymaga specyfika Twoich produktów. Przy odrobinie zacięcia możesz swój sklep wzbogacić o wiele dodatków jak np. kreatory produktów i sprzedawać spersonalizowane towary, które cieszą się coraz większym zainteresowaniem.

Produkty pogrupujesz w kategorie i opiszesz tagami, co może ułatwić ich wyszukiwanie w sklepie. Możesz organizować promocje, generować kupony rabatowe, wykorzystywać upselling i crosselling (podbicie sprzedaży), możesz kontrolować stany magazynowe i wiele innych aspektów związanych z procesami sprzedażowymi i postsprzedażowymi. W zasadzie wszystko co jest potrzebne do tego, aby sklep mógł funkcjonować masz w standardzie.

Jeśli zechcesz zintegrować swój sklep internetowy z hurtownią z której bierzesz towary, tak aby automatycznie aktualizować stany magazynowe, ceny, opisy czy cokolwiek zechcesz, to także jest możliwe. Są rozszerzenia, które z tym zadaniem sobie radzą, jak np. WP All Import. Tu jednak uwaga, tego typu narzędzia przy większych importach wymagają mocniejszych kont hostingowych.

Integracja sklepu z Allegro? Są rozszerzenia płatne, które taką integrację zapewnią. Ceneo i inne porównywarki? Nie ma problemu.

Korzystasz z systemu do fakturowania onLine, np. wFirma, inFakt lub innych? Znajdziesz rozszerzenia integrujące Twój sklep internetowy z tymi narzędziami, co zautomatyzuje procesy fakturowania, a Tobie da więcej czasu na zajmowanie się rozwojem sklepu.

Płatności online w sklepie internetowym

W standardzie masz wbudowane podstawowe metody płatności takie jak płatności przelewem. To oczywiście za mało i powinieneś swoim Klientom zaoferować inne metody płatności. Np. popularne w Polsce szybkie przelewy czy płatności kartami i portfelami cyfrowymi (PayPal, Apple Pay, Google Pay itd…). Do szybkich przelewów na polskim rynku istnieje wiele operatorów, należą do nich m.in: Przelewy24, tpay, PayU, paynow itd… Moja rekomendacja? Sprawdź tPay.com i aktywuj tę bramkę z obniżonymi prowizjami od sprzedaży specjalnie dla moich Czytelników. Godnym polecenia jest także paynow, który charakteryzuje się niskimi prowizjami i integracją z kontem firmowym mBanku, sprawdź szczegóły:

Wysyłka w sklepie internetowym

Skonfigurujesz praktycznie dowolne metody dostawy np. Poczta, Kurier, Odbiór osobisty itd… do każdej metody określisz stawki różnicując je np. w zależności od kraju, do którego przesyłka ma trafić. Istnieją także rozszerzenia integrujące bezpośrednio sklep z systemami takich operatorów jak DHL, DPD, Inpost w tym Paczkomaty itd… jesteś więc w stanie rozszerzyć sklep o sposoby dostawy, jakie będą dla Ciebie i Twoich Klientów najkorzystniejsze.

Część firm kurierskich dostarcza własne rozwiązania dla sklepów w tym dla najpopularniejszego z nich WooCommerce, które mają z nimi podpisane umowy. Musisz popytać. Popularne są też platformy integrujące Twój sklep z wieloma przewoźnikami, np. Apaczka.pl, Furgonetka itp… Zaletą takich rozwiązań jest to, że od razu na starcie masz atrakcyjne ceny przesyłek, co może być ciężko wynegocjować u przewoźnika jeśli dopiero startujesz i nie wysyłasz jeszcze zbyt dużo.

Faktury w sklepie internetowym

Już o tym wspomniałem. Domyślnie WooCommerce nie oferuje systemu do fakturowania jakiego oczekiwalibyśmy do rozliczeń w naszym kraju. Jeśli więc wpadnie zamówienie musisz wystawić fakturę ręcznie w systemie z którego korzystasz, ale jeśli zechcesz ten proces zautomatyzować, to jest to możliwe. Np. integracja sklepu z InFakt, iFirma, wFirma i innymi.

Ile produktów mogę mieć w sklepie i z czym wiąże się uruchomienie dużego sklepu?

Nie ma limitów na ilość produktów, tak jak w przypadku niektórych usług dostępnych w modelu SaaS. Istnieją sklepy działające w duecie WordPress + Woocommerce, które obsługują setki tysięcy produktów i bardzo duży ruch. Owszem tak duże projekty wymagają kosztownej w utrzymaniu infrastruktury serwerowej, ale nie ma z nimi problemów.

Tak naprawdę ilość produktów ma drugorzędne znaczenie w kontekście wymagań technicznych. Możesz mieć sklep z tysiącami produktów, ale jeśli będzie na niego zaglądało 5 klientów dziennie, to taki sklep siłą rzeczy nie będzie kosztowny w utrzymaniu – niestety nie będzie też zarabiał. Większe potrzeby pojawią się wraz ze wzrostem ruchu na stronie, który będzie konsumował coraz więcej zasobów serwera. Duży ruch zazwyczaj jednak idzie w parze z popularnością produktów, a także ze wzrostem sprzedaży. W takiej sytuacji jeśli po drodze nie popełnisz błędu, nie powinno być większych problemów z jego utrzymaniem.

Duży sklep z dużym ruchem, to duże wymagania dotyczące sprzętu na jakim ma działać. Zazwyczaj można zapomnieć o standardowym hostingu współdzielonym (choć przy rozruchu śmiało możesz skorzystać z hostingu współdzielonego). Jednak prędzej czy później załapiesz się na limity wykorzystania zasobów takich: jak procesor, pamięć operacyjna, baza danych, ilość odwiedzin itd… Będzie to wymagało inwestycji w odpowiednio wydajny serwer dedykowany, skalowalne rozwiązania typu Cloud, albo przynajmniej mocny VPS. Oznacza to kolejne koszty nie tylko związane z dzierżawą, ale także związane z administracją takim środowiskiem. Miej to z tyłu głowy.

No i nieustająca optymalizacja, optymalizacja i jeszcze raz optymalizacja. Na kursach dużo na ten temat mówimy.

Dlaczego WordPress + WooCommerce?

Na rynku znajdziesz ogromną ilość rozwiązań, które pozwalają uruchomić sprzedaż w Internecie, ale tylko nieliczne oferują dwie niezwykle istotne cechy. To względna prostota obsługi i ogromna skalowalność. WordPress i  WooCommerce na tym polu nie mają sobie równych! Jeśli przyjrzysz się twardym statystykom, to są one jedynie potwierdzeniem tych słów.

Spójrz na dane z W3Techs dotyczące rynku systemów CMS, ale zobacz też jak dynamicznie rośnie udział WordPressa i WooCommerce.

Oto dane z października 2019 roku:

Dane statystyczne na temat popularności WordPressa we wrześniu 2019 roku

Poniżej te same metryki, ale z grudnia 2020. W ciągu 14 miesięcy skok z niecałych 35% do blisko 40%

Dane statystyczne na temat popularności WordPressa w grudniu 2020 roku

I jeszcze dane ze stycznia 2024 roku. Widać dalszy wzrost udziału procentowego na rynku stron www, choć nieco mniejszy udział w rynku systemów CMS w porównaniu do 2020 roku.

Tabela przedstawiająca 'Najpopularniejsze systemy zarządzania treścią' i 'Najszybciej rozwijające się systemy zarządzania treścią' od 1 grudnia 2023 roku do 22 stycznia 2024 roku według W3Techs.com. WordPress jest na pierwszym miejscu z użyciem 43,1% i wzrostem o 0,3%, co daje mu 62,8% udziału w rynku i wzrost o 0,1% od 1 grudnia. Shopify jest drugie z użyciem 4,2% i wzrostem o 0,1%, posiadając 6,2% udziału w rynku i wzrost o 0,2%. Wix jest trzeci z 2,6% użyciem i 3,8% udziałem w rynku. Squarespace jest na czwartym miejscu z użyciem 2,1% i 3,0% udziału w rynku. Joomla zajmuje piąte miejsce z użyciem 1,7% i spadkiem o 0,1%, mając 2,5% udziału w rynku i takim samym spadkiem. W sekcji 'Najszybciej rozwijające się systemy zarządzania treścią', Elementor prowadzi z przyrostem 77,0 stron na milion dziennie, WordPress jest drugi z 59,7, a WooCommerce trzeci z 43,2. Na dole każdej tabeli znajduje się logo W3Techs.

Porównaj dane z tych okresów. Widać jak na dłoni, że popularność WordPress’a, a co za tym idzie także sklepu WooCommerce jest miażdżąca na tle innych rozwiązań.

W ujęciu globalnym na 10 stron w Internecie 4 to strony działające na WordPressie!

Jak otworzyć sklep internetowy krok po kroku

Dość teoretyzowania, przechodzimy do zagadnień praktycznych.

Jak założyć sklep internetowy  WordPress + Woocommerce

Już wiesz, że do uruchomienia sklepu internetowego potrzebujesz miejsca na serwerze, adresu (domeny) i samego oprogramowania. Jeśli nie masz miejsca na serwerze i domeny, to załóż je bazując chociażby na lekcji wideo kursu WordPress, którą publikuję poniżej. Dla sklepu, który z założenia jest bardziej wymagający niż zwykła strona wizytówka, rekomenduję plan WP Plus lub wyższy.

Po założeniu konta hostingowego zaloguj się do Panelu (dane powinieneś otrzymać w mailach po aktywacji usługi). W lewym głównym menu odszukaj sekcję WordPress. Wygląda to tak jak na poniższym zrzucie ekranu i kliknij w przycisk “Zainstaluj”.

Jak założyć sklep internetowy. Kliknij w pokazany na obrazku przycisk instalacji.

W kolejnym kroku wypełnij formularz z podstawowymi danymi potrzebnymi instalatorowi. Określ więc domenę pod jaką sklep ma być zainstalowany, wybierz protokół https:// lub z przedrostkiem www https://www. To ważne ponieważ wówczas Twój sklep będzie wykorzystywał certyfikat SSL, o którym wspomniałem wcześniej. Na koncie, które założysz powyżej certyfikat SSL masz bezpłatnie w standardzie.

Najważniejsze na tym etapie jest dobranie odpowiedniego zestawu wtyczek i motywów, które z automatu stworzą wszystkie niezbędne mechanizmy sklepu internetowego. Wystarczy wybrać z listy zestawów opcję Sklep/Blog/Strona – Nazwa motywu, aby po chwili mieć na koncie hostingowym pełne środowisko potrzebne do uruchomienia sklepu.

Pozostałe pola formularza możesz zostawić z domyślnymi wartościami. Na koniec kliknij w przycisk “Zainstaluj”.

Formularz umożliwiający instalację WordPressa także z zestawem odpowiednich wtyczek i motywu dla sklepu WooCommerce.

Poczekaj chwilę, aż zobaczysz komunikat o jej zakończeniu. Proces instalacji dodatkowo wprowadza wiele zabezpieczeń Twojego przyszłego sklepu, którymi z poziomu tego panelu będziesz mógł łatwo zarządzać.

pasek postępu instalacji

Na koniec system zapyta Cię czy chcesz doinstalować jeszcze jakieś dodatkowe rozszerzenia. W przypadku instalacji gotowego zestawu możesz podziękować :) Wtyczki i tak będziesz mógł instalować potem w dowolnym momencie.

Okienko modalne z pytaniem czy instalować dodatkowe wtyczki?

Ważne: Jeśli wybierzesz instalację pełnego zestawu, to po instalacji samego WordPressa system przystąpi do automatycznej instalacji zestawu rozszerzeń i motywu dla Twojego sklepu. Postęp możesz śledzić w dolnym prawym rogu okna przeglądarki. Poczekaj cierpliwie, aż ten proces dobiegnie końca.

Pasek postępu instalacji zestawu wtyczek i motywu

WordPress jest już zainstalowany z pełną funkcjonalnością sklepu internetowego. Pozostaje nam jedynie skonfigurowanie go pod kątem własnych potrzeb.  Teraz możesz się zalogować do panelu administracyjnego WordPressa.

Na zrzucie zaznaczone jest miejsce w które należy kliknąć aby zalogować się do Panelu WordPress

Jeśli preferujesz wideo, to poniżej jedna z lekcji Kursu WordPress na ten temat:

Konfigurujemy Woocommerce

Z głównego menu po lewej wybierz: Aktualizacje -> a następnie uruchom aktualizację tłumaczeń i innych elementów jeśli są dostępne.

Proces aktualizacji wtyczek i tłumaczeń w WordPress

Po aktualizacji kliknij w WooCommerce > Strona Główna aby w ten sposób aktywować coś w rodzaju podstawowej konfiguracji sklepu WooCommerce, choć w rzeczywistości jest to bardziej ankieta dla Twórców WooCommerce, którzy chcą się dowiedzieć kim jesteś, jaka jest branża sklepu itp..

Na obrazku zaznaczyłem miejsca gdzie należy kliknąć aby wywołać prosty konfigurator danych sklepu

Oto jak w momencie gdy piszę ten tekst wygląda wstępna konfiguracja:

Pierwszy krok konfiguratora to podanie danych siedziby sklepu

Możesz z tego miejsca skorzystać lub nie. Jak widzisz pod przyciskiem kontynuacji znajduje się link do pominięcia konfiguratora. Jeśli go pominiesz nic złego się nie stanie. Konfiguracją możesz w pełni zarządzać w sekcji ustawień swojego sklepu. Ja zazwyczaj ten proces pomijam ponieważ Woo zadaje tu pytania, które mają niewiele wspólnego z konfiguracją sklepu, a przede wszystkim służą gromadzeniu danych na potrzeby działań marketingowych Twórców. Procedurę związaną z kreatorem pokazuję na kursie.

Wygląd sklepu

Jeśli nie chcesz wszystkiego układać od zera możesz wykorzystać coś co nazywa się przykładowymi stronami startowymi. W naszym przykładzie zainstalowałem zestaw z motywem Blocksy muszę więc przejść do sekcji Blocksy > Starter Sites.

Na obrazku pokazałem jak przejść do sekcji ze stronami startowymi motywu Blocksy

Wystarczy teraz znaleźć stronę wykorzystującą WooCommerce

Lista stron startowych i zaznaczony strzałką przycisk uruchomienia importu strony.

Następnie pojawi się kilka pytań. Jeśli nie wiesz czego dotyczą klikaj po prostu “Next” (Dalej) aż pojawi się przycisk “Zainstaluj”.

Proces importu przykładowej strony startowej

Poczekaj cierpliwie, a gdy import się zakończy.

Pasek postępu importu przykładowej strony startowej

Uruchom adres swojego sklepu i sprawdź jak wygląda. W naszym przykładzie wygląda tak:

Oto przykład sklepu jaki udało się zaimportować. Wybrana strona startowa utrzymana jest w kolorach zieleni i oferuje produkty w postaci roślin. Wszystko jest do modyfikacji.

Pozostaje Ci teraz poznać środowisko Twojego nowego sklepu, dowolnie zmodyfikować wygląd, doinstalować dodatkowe rozszerzenia, itp. Ty decydujesz jak ostatecznie Twój sklep będzie wyglądał i jakie będzie miał możliwości. Masz do wyboru olbrzymią ilość bezpłatnych rozszerzeń i równie imponującą bazę wtyczek komercyjnych, z których niektóre to prawdziwe perełki.

Aplikacja mobilna dla sklepu

Mówi się, że handel przenosi się ze świata realnego do wirtualnego. Po COVID to zjawisko nasiliło się jeszcze bardziej, ale prawda jest taka, że sama strona sklepu może nie wystarczyć, ponieważ coraz więcej osób kupujących woli korzystać z aplikacji sklepów lub platform co jest nierzadko o wiele wygodniejsze niż zakup na responsywnej stronie. Z kolei dla sprzedawcy pojawiają się kolejne możliwości jak chociażby komunikacja za pośrednictwem powiadomień Push, co umiejętnie wykorzystane może zaowocować większą lojalnością i zaufaniem klientów, a w konsekwencji zauważalnym wzrostem sprzedaży.

Dedykowane aplikacje mobilne dla projektów eCommerce są drogie i zazwyczaj niedostępne dla właścicieli startujących sklepików internetowych. Nie mówię tu o kosztach rzędu kilku tysięcy złotych, ale kilkudziesięciu czy nawet kilkuset. Dla większości osób rozpoczynających swoją przygodę ze sprzedażą online jest to, jak wspomniałem, nieosiągalny rarytas, ale istnieją kreatory pozwalające na samodzielną budowę natywnej aplikacji mobilnej bez kodowania, co jest świetną alternatywą na którą stać zdecydowaną większość właścicieli sklepów. Takie kreatory, to koszty zaczynające się już od kilkudziesięciu zł miesięcznie.

I teraz najważniejsze! Z kreatora aplikacji mobilnej, który będzie komunikował się z Twoim sklepem WooCommerce możesz skorzystać bezpłatnie w sytuacji, gdy jesteś właścicielem Hostingu WordPress w planie WP Plus lub wyższym. W przypadku wykupienia hostingu w abonamencie rocznym będziesz mógł dodatkowo skorzystać z trzydziestominutowej indywidualnej konsultacji online, podczas której otrzymasz wskazówki na temat związany z prowadzeniem sklepu, doboru dodatków, motywu, czy samego kreatora aplikacji mobilnej.

Inne motywy, które rekomenduję

Blocksy to bardzo dobry motyw, ale nie oznacza, że jedyny godny polecenia. Spośród tych, które oferują bardzo dobrą jakość kodu i wysoki poziom elastyczności wymienić mogę jeszcze Astrę i Kadence. Nieco więcej na ich temat znajdziesz w artykule “Najlepsze motywy WordPress“.

Szczególnie chcę zwrócić uwagę na Kadence w wersji PRO, gdzie otrzymujesz dostęp m.in. do rozszerzeń wzbogacających funkcjonalność sklepu WooCommerce. Wtyczkę Kadence Woo Extras można kupić niezależnie i wykorzystać ją także na innym motywie, aczkolwiek doświadczenie podpowiada, że najlepiej sprawdzi się z motywem, który został stworzony przez ten sam zespół programistów. Jeśli spodobają Ci się jej możliwości wśród których znajdziesz: 

  • galerie produktu,
  • własne komunikaty w koszyku, uzależnione od jego zawartości
  • wizualną prezentację wariantów produktów (np. kolory, rozmiary itp…)
  • moduł pozwalający na tworzenie okien z rozmiarami, np. odzieży
  • kontrolę sposobu wyświetlania cen produktów z wariantami
  • dodatkowe opisy dla kategorii
  • zarządzanie własnymi polami formularza zamówień
  • i inne…

polecam wykorzystanie motywu Kadence i jego rozszerzenia PRO Woo Extras. Z kolei Astra w wersji PRO ma bardzo bogatą bibliotekę gotowych stron/sklepów startowych.

Kurs Budowy Sklepu – Poznaj system na którym pracujesz

Jednym z ważnych czynników mających realny wpływ na to czy odniesiesz sukces czy nie, jest doskonała znajomość narzędzi, na bazie których działa Twój sklep internetowy. Sam proces jego uruchomienia jak widzisz jest banalnie prosty, ale to zaledwie pierwszy krok na dłuższej drodze do celu.

Zrób wszystko, aby dokładnie poznać możliwości jakie oferuje Ci sklep i może się zdziwisz, ale nie chodzi mi o to abyś nauczył się dodawania produktów. Owszem to także, ale mi w tym momencie chodzi o takie opanowanie narzędzi abyś był/była w stanie planować i wdrażać własne strategie rozwoju i sprzedaży.

To oznacza, że powinieneś bardzo dokładnie poznać WordPress’a na wielu płaszczyznach: umieć dobierać rozszerzenia i je konfigurować oraz integrować czy w końcu nauczyć się optymalizować własny sklep internetowy pod kątem SEO i procesów sprzedażowych. Jeśli nie nauczysz się skutecznie wykorzystywać możliwości sklepu masz niewielkie szanse na sukces. Brzmi groźnie? Wiesz, że każdego dnia w polskich zasobach internetu przybywa po kilkadziesiąt sklepów internetowych? Sądzisz, że w Internecie jest miejsce dla nich wszystkich? Przetrwają wyłącznie te, których właściciele podejmują świadome decyzje i będą potrafili odpowiednio planować swoje działania. Zainwestuj więc swój czas w naukę. Poznaj system CMS i chociażby podstawy związane z marketingiem internetowym.

Przed Tobą kolejne etapy. Internet jest olbrzymią bazą wiedzy, a więc jeśli tylko zechcesz dotrzesz do wielu treści, które będą wspierać Twoją edukację. W przypadku WordPress’a zapraszam Cię do skorzystania  z kursu WordPress i kursu WooCommerce. Pomogą Ci one zrozumieć i wykorzystać potencjał środowiska WordPress, nie mówiąc o olbrzymiej oszczędności czasu i pieniędzy. Do kursów możesz dołączyć pojedynczo na stronie każdego z nich lub wykupić Członkostwo dzięki czemu w niższej cenie otrzymasz dostęp do obu tych kursów, a także innych kursów jakie będę publikował oraz dostęp do treści dla Subskrybentów. Sprawdź:

Działaj niestandardowo

Podstawowym błędem osób, które stawiają pierwsze kroki jest przekonanie, że wystarczy założyć sklep internetowy, nawrzucać produktów ile fabryka da, najlepiej jeszcze z dużej hurtowni wykorzystując mechanizmy automatycznego importu i świat padnie do stóp. Ech, gdyby to było takie proste :)

Zadbaj o to aby Twój sklep czymś się wyróżniał na tle konkurencji, zwłaszcza jeśli zamierzasz sprzedawać produkty, których pełno na “półkach” innych sklepów internetowych.

Zadaj sobie pytanie, dlaczego ktoś miałby kupić akurat u Ciebie. Jeśli masz te same opisy co inni, jeśli wykorzystujesz te same zdjęcia co inny, to co ma skłonić “Kowalskiego” do wyboru Twojego sklepu. Cena? Chcesz walczyć tylko ceną i schodzić ze swojej marży do absurdalnych poziomów? To droga donikąd i jeden z największych błędów początkujących.

Twórz własne opisy i obrazy produktów, przynajmniej dla tych, na których najbardziej Ci zależy. Pokaż, że nie jesteś taki sam jak dziesiątki innych sklepów. Pokaż że jesteś inny, lepszy i że właśnie Tobie a nie komuś innemu warto zaufać.

Tak prowadzony sklep wymaga więcej zaangażowania, ale efekty są o wiele lepsze. Pamiętaj, że Google nie lubi duplikatów! Powielanie treści będzie skutecznie utrudniało Ci pozyskiwać organiczny ruch z wyszukiwarki. W dobie AI możesz na tym polu naprawdę dużo zdziałać.

Bezpieczeństwo sklepu internetowego

Decydując się na prowadzenie sklepu internetowego bierzesz na siebie odpowiedzialność za jego kondycję i bezpieczeństwo. To nie webmaster, ale Ty powinieneś w pierwszej kolejności monitorować te elementy, dając wyraz temu, że jesteś świadomym i odpowiedzialnym właścicielem sklepu online.

Ćwierć wieku zajmuję się stronami www i w tym czasie miałem styczność z wieloma twórcami i właścicielami, którzy kompletnie nie przykładali wagi do zabezpieczeń, wręcz uważając, że to nie ich zadanie. Ktoś sklep im zrobił, działa więc nic innego robić nie trzeba. Kolejny poważny błąd. Czy mając tradycyjny sklep, też nie zwracałbyś uwagi na bezpieczeństwo po jego otwarciu? Jestem pewien, że nie.

Sklep internetowy to Twój sklep, o który trzeba dbać tak jak o sklep fizyczny. Choć same środki zabezpieczeń się różnią, to w żadnym wypadku nie są ani trudne, ani czasochłonne do wdrożenia. Wręcz przeciwnie. Mniej będzie angażowało Cię bezpieczeństwo sklepu online niż bezpieczeństwo sklepu offline chociażby dlatego, że wiele procesów można zautomatyzować korzystając z odpowiedniego hostingu i narzędzi.

Jeśli interesuje Cię zagadnienie z tym związane, zerknij do artykułu: Na co zwracać uwagę przy zabezpieczeniu sklepu WooCommerce.

Gdzie szukać pomocy?

Decyzja o samodzielnym stworzeniu sklepu internetowego, to ważny krok. Dzięki temu dasz sobie i Twojemu projektowi szansę na niezależność i rozwój w kierunku jaki dla Twojego biznesu będzie najlepszy. Do tego potrzebujesz dużych zasobów cierpliwości i uporządkowanej wiedzy.

Większość osób zakłada swój sklep internetowy by po kilku miesiącach porzucić projekt. Mówią zazwyczaj: To nie działa. Powodem porażki w większości przypadków jest po prostu brak wiedzy i doświadczenia oraz wytrwałości w dążeniu do celu. Dotyczy to zresztą wszystkiego za co się nie zabierzesz. Jeśli nie opanujesz technik i metod pracy ze swoim sklepem, jeśli nie zrozumiesz jego możliwości i nie nauczysz się z nich korzystać, to szanse na przetrwanie w potężnym gąszczu konkurencji będą bliskie jeśli nie równe zeru.

To właśnie dlatego zdecydowałem się oprócz krótkich filmów na kanale YouTube (zapraszam swoją drogą do subskrypcji) przygotować rozbudowane materiały edukacyjne w formie filmów wideo. Jeszcze raz zapraszam Cię do skorzystania z kursów na żądanie lub indywidualnych szkoleń.

Forum – poszerzaj swoje umiejętności

Same kursy onLine to nie wszystko. Uczestnicy moich szkoleń mają możliwość korzystania z dodatkowego wsparcia naszej społeczności. To przedłużenie kursów, dodatkowe artykuły, nowości, filmy i dyskusje, dzięki którym nie poczujesz się pozostawiony sam sobie.

Masz z czymś problem? Po prostu pytasz, a inni uczestnicy w tym także ja, postaramy się Ci pomóc. Zapewne chcesz aby Twoja firma miała większą szansę przebicia się na zatłoczonym rynku. Daj sobie taką szansę dołączając do naszej społeczności!

Wygląd forum na którym rozmawiamy o tym jak założyć sklep internetowy i jak korzystać ze środowiska WordPress.

Regulamin sklepu internetowego i inne dokumenty

Tworząc sklep internetowy nie możesz zapomnieć o aspekcie prawnym jego funkcjonowania. Prawo związane z ecommerce dynamicznie się zmienia. Co pewien czas pojawiają się nowe wytyczne jak chociażby dyrektywa Omnibus, którą powitaliśmy na początku 2023 roku, a która nakłada nowe obowiązki na właścicieli sklepów internetowych. Osobie, która nie zajmuje się prawem, a chce być z nim na bieżąco i nie ryzykować przykrych konsekwencji ewentualnej kontroli, ciężko jest prowadzić swój biznes jednocześnie dbając o wątki prawne na odpowiednio wysokim i bezpiecznym poziomie.

Owszem możesz wykorzystać wzory dokumentów, które zazwyczaj można kupić za niewielkie pieniądze (około 150-300 zł), a czasem nawet pobrać za darmo, ale pamiętaj, że to tylko wzory, które trzeba jeszcze umiejętnie i zgodnie z prawem dostosować do specyfiki konkretnego sklepu. Zazwyczaj nie wystarczy wpisać danych swojej firmy :)

Dlatego sugeruję żebyś przed upublicznieniem swojego sklepu skontaktował się z prawnikiem, ale takim który zajmuje się ecommerce i dobrze się w tej przestrzeni porusza.

Jeśli nie znasz nikogo kto mógłby Ci w tym temacie pomóc polecam skorzystać z LEXNONSTOP lub ePorady24. To platformy integrujące dużą ilość prawników różnych specjalizacji, więc w razie czego możesz także uzyskać porady z innych dziedzin, ale to co ważne, są tu osoby doskonale znające się na prawie konsumenckim i prawie związanych z ecommerce.

Zapytanie o wycenę wyślesz bezpłatnie i bezpłatnie otrzymasz propozycję opracowania dokumentacji jakiej Ty i Twój sklep potrzebujecie. Koszt jest zawsze ustalany indywidualnie, bo każdy przypadek jest często inny, ale samo opracowanie regulaminu nie jest drogie. Ceny mają naprawdę zdroworozsądkowe. Kliknij w przycisk poniżej i sprawdź co Ci zaproponują, a potem spokojnie rozkręcaj swój biznes online bez strachu że czegoś nie dopilnowaneś.

Krótkie podsumowanie

Mam nadzieję, że dowiedziałeś się czegoś nowego i praktycznego. Jak być może zauważyłeś sklep internetowy można uruchomić w nieskomplikowany sposób instalując oprogramowanie samodzielnie lub prowadząc go w modelu SaaS. Jednak to co w trakcie tego artykułu podkreślałem wielokrotnie, chcę podkreślić także na zakończenie. Jeśli poświęcisz swój czas na naukę i samodzielnie uruchomisz sklep, chociażby w duecie WordPress + Woocommerce, możesz osiągnąć więcej od tego, kto wyda kilka tysięcy złotych na sklep pod klucz, z którym dalej niewiele będzie w stanie zrobić – poza wrzucaniem produktów i zmianą statusów zamówień.

Stworzenie sklepu internetowego nie jest czymś z czym nie mógłbyś sobie poradzić. Nie potrzeba do tego informatyka, ani nawet grafika. Ale jest wiele czyhających na Ciebie pułapek i decydując się na taką drogę z pewnością zapłacisz “frycowe”. Jak duże ono będzie zależy wyłącznie od podjętych przez Ciebie decyzji.

FAQ czyli najczęstsze pytania i odpowiedzi w pigułce

Jak założyć sklep internetowy?

Wbrew pozorom nie jest to zadanie skomplikowane. Każdy jest w stanie uruchomić własny sklep i nie potrzebuje do tego specjalistów. Warunek, to chęć nauczenia się czegoś nowego i czas na wykorzystanie tej wiedzy w praktyce. W zależności od obranej ścieżki trasa będzie mniej lub bardziej skomplikowana, a finalnie sam sklep będzie mniej lub bardziej skalowalny i wygodny w zarządzaniu. W tym artykule pokażę Ci drogę do sklepu działającego w 100% na Twoich warunkach :)

Co jest potrzebne do założenia sklepu internetowego?

Potrzebny jest adres (domena) i możliwie wydajny hosting, ponieważ sklep internetowy z zasady ma większe wymagania niż zwykła strona, a te wymagania rosną wraz ze zwiększającym się asortymentem i oczywiście ruchem jaki musi lub będzie musiał obsłużyć. Trzeci element układanki, to system zarządzania przyszłym sklepem czyli w uproszczeniu oprogramowanie przy pomocy którego możliwa będzie sprzedaż online, obsługa zamówień, płatności itd…

Ile kosztuje założenie sklepu internetowego?

Od kilkuset złotych miesięcznie (modele usługowe jak Shoper) do… no cóż, górnej granicy nie sposób oszacować. W większości przypadków nowy właściciel sklepu internetowego nie chce zbyt wiele inwestować, bo albo nie ma przekonania co do tego czy w jego przypadku sklep internetowy zadziała, albo po prostu nie dysponuje odpowiednim budżetem. W takiej sytuacji optymalnym rozwiązaniem jest samodzielna budowa sklepu, co pozwoli na dzień dobry zaoszczędzić przynajmniej kilka tysięcy złotych, które w drugiej kolejności można zainwestować w marketing i pozyskanie pierwszych Klientów.

Jak bardzo angażujący jest własny sklep internetowy?

Bardzo. Na tym mógłbym poprzestać :) Jeśli chcesz aby sklep faktycznie dla Ciebie zarabiał musisz włożyć w niego serce i sporo swojego czasu. Zapomnij o magii w stylu: “odpalam sklep i od jutra zarabiam miliony“. Niestety to tak nie działa. Musisz się mocno napracować i nie chodzi tu o sam proces budowy sklepu, bo ten nie jest zadaniem karkołomnym, ale o późniejsze działania związane z dotarciem do Klientów i całą logistyką procesów jakie będą zachodziły w Twoim nowym biznesie online.

Czy osoba bez doświadczenia jest w stanie zbudować sklep internetowy?

TAK i doskonałym przykładem są setki moich Studentów, którzy zaczynali z zerowym doświadczeniem, a dziś prowadzą swoje sklepy. Sklep możesz dosłownie wyklikać, co oznacza że nie musisz być informatykiem, żeby stać się właścicielem i jednocześnie administratorem sklepu internetowego. Uwierz, że potrafisz to zrobić, a kluczowe jest to czy wytrwasz w tej wierze, bo początki będą trudne, ale jeśli przez nie przebrniesz poczujesz ogrom satysfakcji, a Twój sklep nie tylko powstanie, ale zacznie przynosić korzyści.
Potrzebna jest cierpliwość i zaangażowanie. To wszystko. Możesz się także wesprzeć moimi szkoleniami, których listę znajdziesz na stronnie Kursy Online. W głównej części tego artykułu znajdziesz więcej informacji na ten temat.

Jak przygotować regulamin sklepu internetowego?

Możesz spróbować własnych sił i wykorzystać dostępne w sieci poradniki czy przykładowe wzory regulaminów, ale w praktyce bezpieczniej jest zwrócić się o pomoc do prawnika, który działa w tym obszarze i przygotuje Ci dostosowany pod katem Twojego sklepu regulamin i inne niezbędne dokumenty. Pokaz mu swój sklep, napisz kilka słów jak działa a w odpowiedzi dostaniesz propozycję opracowania dokumentacji. Niezobowiązujące zapytanie możesz wysłać tutaj.

Nowe publikacje prosto na Twój email!

Dołącz do 1328 Subskrybentów publikacji na blogu PoznajWP

Subskrybent

Rejestrując się akceptujesz naszą politykę prywatności.

Podaj dalej