Jednym z najczęściej zadawanych pytań jakie dostaję w zasadzie od początku mojej przygody z kursami jest to o szkolenie dotyczące stron członkowskich. Oczywiście rzadko jest to tak precyzyjnie nazywane z uwagi na niejasne dla większości startujących webmasterów znaczenie określenia “Strona członkowska”. Niemiej ostatecznie do niej wiele pytań ostatecznie się sprowadza.
Zacznijmy jednak od początku. W dobie cyfrowej, gdzie większość rzeczy jest dosłownie na wyciągnięcie ręki, coraz więcej twórców i firm decyduje się na budowę własnej społeczności online. Nie jest to zadanie łatwe i nie każdy z nas ma naturalny dryg do tego by szybko gromadzić wokół siebie lub jakiejś idei innych ludzi. Na szczęście można się tego nauczyć :) Jednym z najskuteczniejszych sposobów na osiągnięcie tego celu jest własna strona członkowska. Ale czym tak naprawdę jest strona członkowska?
Definicja strony członkowskiej
Strona członkowska to strona internetowa, która oferuje dostęp do ekskluzywnych treści, produktów lub usług dla osób, które zapisały się lub/i wniosły opłatę członkowską. Ten model biznesowy stał się popularny, ponieważ umożliwia twórcom i przedsiębiorcom zarabianie na swoich pasjach, wiedzy i umiejętnościach, oferując unikalną wartość swoim członkom.
Jak działają strony członkowskie?
Na stronach członkowskich, treści, produkty lub usługi są zazwyczaj ukryte za tzw. paywallem. Użytkownicy muszą zarejestrować się i/lub wnieść opłatę abonamentową, aby uzyskać do nich dostęp. Członkostwo może obejmować różne korzyści dla subskrybentów, takie jak dostęp do ekskluzywnych treści, możliwość uczestnictwa w prywatnych grupach dyskusyjnych, zamkniętych webinarach, szkoleniach, dostęp do specjalnych ofert lub zniżek, i wiele innych. Jako świadomy właściciel takiego serwisu w pełni o tym decydujesz.
Korzyści z prowadzenia strony członkowskiej
Strony członkowskie oferują wiele korzyści dla twórców i przedsiębiorców. Po pierwsze, umożliwiają stały dopływ strumienia dochodów, czyli tzw. dochód pasywny, dziś najwyżej ceniony do którego dąży większość twórców. Opłaty członkowskie są zazwyczaj płacone miesięcznie lub rocznie, co umożliwia planowanie i stabilizację finansów. Niezwykle istotne, prawda?
Po drugie, strony członkowskie pozwalają twórcom na tworzenie głębszych relacji z ich społecznością. Dostęp do ekskluzywnych treści i interakcje w mniejszych grupach umożliwiają budowanie silniejszych więzi i lepszego zrozumienia potrzeb członków. Ty dajesz im treść oni feedback, który pozwala oferować społeczności jeszcze lepsze treści i tak koło się zamyka w nieustannym dążeniu do doskonałości i wspólnej satysfakcji.
Skąd ta popularność stron członkowskich?
Za wzrost popularności stron członkowskich odpowiadają różne czynniki. Przede wszystkim, w erze cyfrowej, jako konsumenci jesteśmy coraz bardziej otwarci na modele subskrypcyjne, które pozwalają na dostęp do wartościowych treści lub usług. Możemy to zaobserwować na przykładzie takich platform jak Netflix, Spotify i wielu podobnych. Nawet w środowisku WordPress znajdziesz wiele serwisów gdzie Twórcy w ramach subskrypcji członkowskiej oferują dostęp do świetnych wtyczek, motywów, zdjęć stockowych, treści edukacyjnych itp, itd…. Znasz Envato Elements? To przykład platformy członkowskiej gdzie w zamian za miesięczny abonament otrzymujesz dostęp do wielu zasobów na potrzeby kreacji webowych, wideo, audio i nie tylko.
Drugim ważnym czynnikiem jest korzyść finansowa dla biznesów. Wspomniałem o tym wcześniej, ale powtórzę bo to ważne. Regularne, przewidywalne wpływy z subskrypcji pomagają stabilizować przepływy finansowe i umożliwiają planowanie na przyszłość. Tego nie sposób przecenić.
Na koniec, strony członkowskie pozwalają na segmentację i personalizację treści. Firmy mogą dostosować swoje oferty do konkretnych grup klientów, tworząc produkty i usługi, które są bardziej dopasowane do ich potrzeb i zainteresowań. To przekłada się na lepszą satysfakcję klienta i większą skuteczność biznesową.
To i wiele innych czynników stanowią o coraz większej popularności serwisów z abonamentowym dostępem do treści.
Od czego zacząć?
Zanim zdecydujesz się uruchomić własną stronę członkowską, warto odpowiedzieć na kilka kluczowych pytań, które pomogą Ci zaplanować i skonfigurować swoją platformę w sposób, który będzie najbardziej efektywny.
- Kim są Twoi potencjalni członkowie? Rozumienie swojej docelowej grupy odbiorców jest kluczowe. Jakie mają zainteresowania, potrzeby, cele? Jakie problemy możesz im pomóc rozwiązać?
- Jaką wartość oferujesz? Czy oferujesz dostęp do ekskluzywnych treści, usług, produktów, społeczności, a może szkoleń? Musisz dokładnie zdefiniować, czym jest wartość, którą dostarczasz swoim członkom.
- Opłaty za..? Czy chcesz oferować jednorazową opłatę za dołączenie, regularne subskrypcje, czy może model freemium, gdzie podstawowy dostęp jest bezpłatny, ale za dodatkowe funkcje lub treści pobierana jest opłata?
- Jakie technologie są potrzebne do uruchomienia i zarządzania stroną członkowską? Jakie platformy lub narzędzia będą najlepsze do zarządzania członkostwem i dostarczania treści?
- Jak będzie wyglądać zarządzanie stroną członkowską? Czy masz czas i zasoby, aby tworzyć regularne, wartościowe treści? Czy jesteś gotów na interakcję z członkami, zarządzanie pytaniami i wsparcie? To potrafi być bardzo czasochłonne.
- Jakie są Twoje cele długoterminowe? Czy chcesz budować społeczność wokół swojej marki, generować stały strumień przychodów, zwiększyć zaangażowanie klientów, czy może coś innego? Twoje cele powinny kierować strukturą i strategią Twojej strony członkowskiej.
Pamiętaj, że sukces strony członkowskiej zależy od oferowania wartości, która jest skierowana do odpowiednich osób, w odpowiednich ilościach i w odpowiednim czasie. Dokładne rozważenie tych pytań pomoże Ci w stworzeniu strony członkowskiej, która przyniesie korzyści zarówno dla Ciebie, jak i Twoich członków.
Jak WordPress może Ci w tym pomóc?
WordPress to potężne narzędzie, które może znacznie ułatwić uruchomienie strony członkowskiej. Z oferowaną elastycznością i szerokim wyborem dostępnych rozszerzeń, można dostosować swoją stronę do konkretnych potrzeb biznesowych.
- Elastyczność i dostosowywanie: WordPress jest otwartym oprogramowaniem, co oznacza, że jest niezwykle elastyczny i można go dostosować do różnych potrzeb. Możesz dostosować wygląd swojej strony za pomocą tysięcy dostępnych motywów, a także dodawać funkcje za pomocą jeszcze większej ilości wtyczek.
- Wtyczki do zarządzania członkostwem: Istnieje wiele wtyczek WordPress, które są specjalnie zaprojektowane do zarządzania stronami członkowskimi. Takie jak MemberPress, Paid Memberships Pro, Restrict Content Pro, WhishList Member…. które oferują różnorodne funkcje, takie jak automatyczne zarządzanie członkostwem, integracje płatności, dostęp do treści dla określonych grup członków, itp.
- Integracje: WordPress może być zintegrowany z różnymi usługami zewnętrznymi, takimi jak systemy e-mail marketingowe, systemy zarządzania treścią, systemy płatności, itp. Dzięki temu można zautomatyzować wiele aspektów działania strony członkowskiej.
- Społeczność: Dzięki olbrzymiej społeczności WordPressa, masz dostęp do ogromnej ilości zasobów, poradników i forów wsparcia, które mogą pomóc Ci rozwiązać problemy i optymalizować swoją stronę.
- Skalowalność: WordPress jest skalowalny, co oznacza, że może obsługiwać rosnącą liczbę członków i zwiększony ruch na stronie. Z czasem będzie to wymagało inwestycji w mocniejsze środowisko serwerowe, ale to coś przed czym nie uciekniesz jeśli umiejętnie poprowadzisz projekt.
Pamiętaj jednak, że mimo wielu korzyści, WordPress wymaga też pewnego poziomu technicznego zaangażowania. Będziesz musiał zarządzać aktualizacjami, kopiami zapasowymi, bezpieczeństwem, możliwymi problemami zgodności wtyczek i innymi nieoczekiwanymi sytuacjami jakie w każdej chwili mogą się wydarzyć. Jeżeli nie jesteś doświadczony w obszarze technologii, warto rozważyć współpracę z ekspertem przynajmniej na początkowym etapie. To także kolejny argument dla mnie przemawiający za tym aby w końcu znaleźć czas na opracowanie rzetelnego kursu na ten temat :)
Jak używam modelu Członkostwa na PoznajWP.pl
Ta strona to wciąż świeży projekt, projekt który został zainspirowany inną moją platformą edukacyjną PoznajWP.pl. Problem z PoznajWP polega jednak na tym, że wszystkie opublikowane tam kursy dostępne są w modelu jednorazowej płatności i wieczystego dostępu w tym także do ich aktualizacji, a nawet do społeczności wsparcia. Z punktu widzenia uczestnika kursu to bardzo atrakcyjne, natomiast z punktu widzenia biznesu który stoi za PoznajWP już nie koniecznie, ponieważ ciężko jest przewidywać dochody i na tej podstawie planować dalsze działania. To bariera, która działa na niekorzyść nie tylko biznesu, ale także samych uczestników kursów. Jak widać musiałem to sprawdzić na własnej skórze :)
Już po pierwszym roku działania PoznajWP wiedziałem, że muszę coś zmienić. Dostęp wieczysty sprawdza się gdy uruchomisz kurs z którym potem niewiele musisz robić, nie aktualizujesz go od deski do deski i nie angażujesz się we wsparcie w ramach zamkniętej społeczności. W sytuacji gdy mocno się angażujesz jednorazowe opłaty za dostęp do szkoleń i ich aktualizacji, a także grup wsparcia bez limitu czasowego nie jest dobrym pomysłem.
Rozważałem dołożenie modelu członkostwa na PoznajWP, ale próby pilotażowe okazały się niewypałem m.in. dlatego, że przyzwyczaiłem Studentów do modelu Lifetime i ciężko było nagle wywrócić to wszystko do góry nogami.
Pod koniec 2022 roku powstała więc koncepcja uruchomienia osobnego serwisu, na którym kursy nie będą już dostępne w modelu lifetime, ale na określony czas, natomiast szkolenia na PoznajWP z dostępem wieczystym staną się droższe i pozbawione dostępu do społeczności wsparcia. Ten plan w tym roku zacząłem sukcesywnie wdrażać.
Na starcie na stronie poznajwp.pl można było wykupić roczny dostęp do kursu WordPress i nic więcej. Gdy tylko pojawił się Kurs WooWommerce wdrożyłem dodatkowo subskrypcję Członkowską dzięki której Studenci, którzy mnie znają i mają do mnie zaufanie mogą czerpać z tego faktu szereg dodatkowych korzyści.
Co daje subskrypcja Członkostwa na KW?
Zapisując się jako Subskrybent otrzymujesz dostęp do wszystkich treści serwisu dostępnych dziś jak również publikowanych później w trakcie Twojej subskrypcji.
- Otrzymujesz dostęp do wszystkich kursów i ich aktualizacji. Każdy nowy kurs jest do Twojej dyspozycji.
- Otrzymujesz dostęp do publikowanych treści PREMIUM, które będą dostępne wyłącznie dla subskrybentów Członkostwa
- Otrzymujesz dostęp do comiesięcznych spotkań live, nawet jeśli będziesz jedynym uczestnikiem takiego spotkania :)
- Będziesz mógł korzystać ze specjalnych ofert na usługi hostingowe i pokrewne w tym także na indywidualne lekcje ze mną w modelu jeden na jeden.
- Poważnie rozważam także dostęp do zapytań ofertowych od potencjalnych klientów na budowę ich stron czy sklepów internetowych. Choć tu jeśli dojdzie do realizacji tego pomysłu zapewne pojawi się dodatkowe kryterium jakościowe. Informacje podam w odpowiednim czasie.
- Będą także inne benefity
Istotne jest to, że koszt subskrypcji będzie stały tak długo jak będzie opłacany abonament. Co to oznacza? W miarę rozbudowy szkoleń i publikacji PREMIUM, koszt wejścia dla nowych subskrybentów będzie rósł. Mając aktywną subskrypcję Subskrybent otrzymuje jednocześnie gwarancję, że koszt odnowień nie wzrośnie tak długo jak długo będzie korzystać z członkostwa. Dopiero w momencie gdy Członkostwo zostanie przerwane, jego ponowne aktywowanie możliwe będzie na warunkach obowiązujących w danym momencie. W ten i inny sposób będę doceniał i premiował lojalność.
Jakiej wtyczki użyłem?
W związku z tym, że funkcjonalność odpowiedzialna za e-learning opiera się o wtyczkę Master Study LMS, a ta ma wbudowaną integrację z Paid Membership Pro, nie zastanawiałem się nad wyborem. PMP nawet w wersji podstawowej oferuje funkcjonalności, które powinny zaspokoić wszystkie moje plany związane z częścią członkowską witryny.
Istotna dla mnie jest funkcjonalność związana z dostępem abonamentowym do wszystkich szkoleń, a także do dodatkowych publikowanych treści poza szkoleniami. PMP ładnie mi to ogarnia bez większego wpływu na wydajność witryny.
Podsumowanie
Podsumowując, strony członkowskie to potężne narzędzie dla twórców i przedsiębiorców, które pozwala im monetyzować swoją pasję, wiedzę i umiejętności, a jednocześnie tworzyć wartość dla swojej społeczności. Mimo że proces stworzenia i zarządzania stroną członkowską może być skomplikowany i wymagać dużo pracy, nagrody są tego warte.
Pamiętaj jednak, że sukces strony członkowskiej zależy przede wszystkim od dostarczania wartościowych treści i usług. Bez nich, nawet najlepszy model biznesowy nie przyniesie oczekiwanych wyników.
Jeżeli rozważasz stworzenie swojej strony członkowskiej, zapraszam Cię do skorzystania z moich doświadczeń i wiedzy. Mam nadzieję, że ten artykuł pomógł Ci zrozumieć, na czym polega strona członkowska i jakie korzyści przynosi jej prowadzenie. Wkrótce uruchomię kurs na ten temat, który pomoże Ci krok po kroku stworzyć i skonfigurować Twoją stronę członkowską. Jeśli chcesz zwiększyć priorytet tego zadania daj znać. Im więcej osób okaże zainteresowanie tym szybciej szkolenie pojawi się na KW.
Dla subskrybentów
Jako przykład jednej z wielu funkcjonalności dostępnych na stronach członkowskich poniżej treść widoczna tylko dla subskrybentów z aktywnym abonamentem :)
[membership show_noaccess=”true”]Wtyczka Paid Membership Pro podobnie jak wiele innych pozwala zabezpieczać nie tylko całe publikacje przed dostępem osób nie posiadających aktywnego członkostwa, ale możesz precyzyjnie zdecydować która część treści będzie widoczna dla członków a która nie.
Dlaczego to ważne? Chociażby z punktu widzenia SEO. W momencie gdy odetniesz całkowicie dostęp do artykułu nie będzie on miał szansy na sensowne indeksowanie w wyszukiwarkach takich jak Google. Pozbędziesz się więc szansy na ruch organiczny, który może przyczynić się do wzrostu ilości Subskrybentów ciekawych tego co kryje się w dalszej części artykułu. Coś podobnego stosują także rozmaite magazyny, których artykuły dostępne są w części, a żeby zapoznać się z pełną publikacją trzeba wykupić abonament.
W PMP zawartość artykułu dostępną tylko dla Członków możesz ogarnąć na kilka sposobów:
- Użyj standardowego bloku Czytaj dalej w Gutenbergu. Wszystko co co będzie nad blokiem będzie widoczne dla wszystkich, wszystko co znajdzie się pod nim będzie dostępne tylko dla subskrybentów.
- Możesz także wyświetlać automatycznie wyłącznie zajawki publikacji. Jednak w mojej ocenie są one jednak zbyt krótkie żeby dać szansę publikacji na jakąkolwiek sensowną pozycję w wynikach wyszukiwania. Jeśli więc czynnik SEO jest dla Ciebie ważny sugeruję korzystać z opcji opisanej punkt wyżej, lub:
- W sytuacji gdy masz wiele poziomów członkostwa możesz stosować specjalne znaczniki shortcode do określenia tego jaka treść ma być widoczna dla członków poziomu 1 a jaka dla członków poziomu 2. Przykład:
[membership level="1"]
Ten tekst będzie widoczny dla subskrybentów pierwszego poziomu o identyfikatorze 1
[/membership]
[membership level="2"]
Ten tekst będzie widoczny dla subskrybentów drugiego poziomu o identyfikatorze 2
[/membership]
Spójrz tylko jakie możliwości operowania na zawartości dostępnej dla członków otrzymujesz. Daje Ci to ogromne możliwości modelowania serwisu, tak aby z jednej strony oferował wartość tym, którzy nie są subskrybentami, ale również tę wartość zwiększał dla tych, którzy mają aktywną subskrypcję członkostwa.[/membership]
Jak widzisz możesz ograniczać dostęp nie tylko do szkoleń czy całych publikacji, ale także do wybranych ich fragmentów.