Google Web Stories – Wtyczka WordPress

web stories

Stories czy po prostu Relacje zyskały bardzo szybko ogromną popularność w mediach społecznościowych. Dziś Google szuka sposobu na to, aby przy wykorzystaniu relacji zwiększyć także ruch na blogach i stronach internetowych. Niby dlaczego ten format ma być jedynie domeną platform społecznościowych, może przecież być dostępny także na stronach (czytaj w wyszukiwarce i aplikacjach Google). Pojawia się więc nowy format Web Stories.

Cała idea wydaje się być ciekawym pomysłem i choć nie wiadomo na ile w praktyce okaże się sukcesem, to pewne jest to, że już możecie wykorzystać ten format na swoich stronach. Tym łatwiej będzie Wam to zrobić, ponieważ Google dostrzegając ogromny potencjał WordPressa (jakby nie było 37% stron w Internecie to WordPress), opublikowało wersję beta wtyczki WordPress dla Google Web Stories.

Co to jest Web Stories?

Web Stories to pełnoekranowe strony w technologii AMP, pozwalające publikować interaktywne narracje wizualne, które świetnie nadają się do prezentacji i relacji. Tak stworzone materiały są wciągające, udostępniane i chętnie obserwowane.

Web Stories, to strony wielkości ekranu telefonu komórkowego z układami w stylu okładek czasopism. Treść obejmuje duży tekst z linkami do dodatkowych treści, 15-sekundowe filmy z napisami w trybie pionowym (często w formie tła) oraz obrazy.

To co istotne ten format przeznaczony jest do użytku na urządzeniach mobilnych, a stworzone relacje zawierają zazwyczaj od kilku do 30 stron (slajdów) po kilka słów na jednej stronie.

Świetny sposób na dostarczanie interaktywnych, angażujących treści, które można wygodnie obsługiwać jedną ręką podczas obiadu, siedząc w poczekalni do lekarza, na dworcu itp…

Wtyczkę już możecie testować. Co prawda nie ma jej jeszcze w repozytorium WordPress’a, ale pobierzecie ją pod tym adresem: https://google.github.io/web-stories-wp/beta/

Dlaczego warto zainteresować się Web Stories?

Relacje to świetne dopełnienie treści na blogach zarówno prywatnych jak i biznesowych. I o ile do tej pory chcąc wdrożyć ten format musieliście się nagimnastykować, o tyle po instalacji wtyczki wszystko staje się niezwykle proste i dostępne dla każdego bez wyjątku.

Relacje jakie stworzycie pomogą poniekąd poprawić SEO. Będą często zajmowały wysokie pozycje w wyszukiwarce Google, obrazach Google, Google Discover i aplikacji Google. To może być świetny sposób na zwiększenie ruchu! Nie wszystkie miejsca i formaty wyświetlania relacji są jeszcze dostępne w polskim Google, ale to tylko kwestia czasu.

Jak wygląda interfejs wtyczki Google Web Stories

Muszę powiedzieć, że pomimo iż to wciąż wersja beta, to wtyczka robi bardzo pozytywne wrażenie. Po jej zainstalowaniu zobaczycie w menu WordPressa dodatkową sekcję dla Web Stories

Uruchomienie kokpitu domyślnie pokaże Wam zapisane wcześniej relacje, ale macie również możliwość przejścia do gotowych templatek, na bazie których możecie tworzyć nowe relacje. W tym momencie jest ich zaledwie 8, ale zapewne z czasem znajdziemy ich w tym miejscu znacznie więcej.

Można więc zacząć od templatki lub kliknąć w przycisk tworzenia relacji i rozpocząć od czystej karty.

Interfejs podzielony jest na trzy części, co trochę przypomina popularne narzędzia graficzne, a z samą relacją pracujemy w podobny sposób jak ma to miejsce w takich rozwiązaniach jak Canva, Crello i im podobnych.

Lewa kolumna, to zawartość biblioteki mediów WordPressa, możliwość dodania nagłówków i treści, a także kształty.

Środkowa część, to główny obszar roboczy na którym projektujemy kolejne slajdy relacji.

Prawa kolumna, to dodatkowe narzędzie pozwalające na ostylowanie wybranego obiektu, z którym w danej chwili pracujemy.

Aby utworzyć relację wystarczy wybrać obiekty z lewej kolumny i zaaranżować układ.

Warto zwrócić uwagę na to, że rekomendacje dotyczące tego jak powinny wyglądać relacje w pewnym stopniu ukierunkowują czy też podpowiadają nam drogę jaką powinniśmy podążać projektując historię. Szczegóły na ten temat znajdziecie m.in. na stronie opisującej dobre praktyki w projektowaniu Web Stories.

Uwzględniając wspomniane sugestie, po krótkiej chwili pracy pierwszy slajd mamy gotowy. Zajęło mi to niecałe 2 minuty.

Edytor jest naprawdę wygodny. Do relacji dodajemy kolejne slajdy (optymalna ilość 10 sztuk) i gdy całość jest gotowa wystarczy kliknąć w przycisk publikacji.

Po tej czynności dostaniemy informację, że relacja jest opublikowana. I dalej możemy ją podejrzeć lub dodać do nowego wpisu.

Decydując się na dodanie nowego wpisu relacja zostanie w nim automatycznie osadzona:

Podsumowanie

Web Stories, to ciekawy sposób publikowania treści na stronie WordPress. Relacje wyglądają jak okładki czasopism i działają w podobny sposób jak znane wam dobrze slidery.

Wtyczka WordPress dla Google Web Stories bardzo przypomina programy graficzne, z których zapewne często korzystacie. Interfejs jest prosty i łatwy w użyciu.

Pozostaje oczywiście pytanie jak będzie się rozwijał świat Web Stories. Potencjał wydaje się duży, a możliwości generowania dodatkowego ruchu zapewne skuszą wielu marketerów i właścicieli stron. Na pewno nie wszyscy wykorzystają ten potencjał. Pytanie natomiast czy Wy to zrobicie? 🙂

Jeśli zerkniemy na dużych graczy, to Web Stories już wykorzystuje np. CNN i bez cienia wątpliwości relacji tak tworzonych będziemy widzieli coraz więcej.

Macie więc kolejne narzędzie, które gdy opanujecie może pozyskać wam dodatkowy ruch na stronie i podbić sprzedaż.

Podobne Artykuły

Odpowiedzi